Sekcje
sportowe działające w UKS "Ogólniak".
Jednym z podstawowych celów wychowania fizycznego i
sekcji sportowych jest rozwijanie sprawności fizycznej.
Sprawność fizyczna, to zespól cech osobniczych, których
wyrazem jest funkcjonalna wydolność organizmu. Sprawnym
fizycznie nazywamy człowieka charakteryzującego się dużą
wydolnością układu krążenia, oddychania, wydalania oraz,
termoregulacji, zdolnego do wykonywania wysiłku
fizycznego wymagającego zaangażowania układu kostno -
mięśniowego.
Człowiek sprawny fizycznie jest bardziej wydajny w
pracy, mniej narażony na stresy, pewniejszy siebie.
Będąc sprawnym fizycznie zachowuje dłużej młodość, dobrą
sylwetkę i samopoczucie. Podnoszenie sprawności
fizycznej staje się w cywilizowanym świecie pożądanym i
niezbędnym elementem życia codziennego.
Sprawność fizyczna określona inaczej jako aktualny
potencjał ruchowy człowieku, wyznaczone jest poziomem
podstawowych cech motorycznych tj. siła, szybkość,
zwinność, wytrzymałość, gibkość, moc. Każda z
wymienionych cech może ulegać obniżeniu lub rozwijać
się, a stany te uwarunkowane są w dużej mierze od wieku,
aktywności ruchowej , wreszcie od rodzaju i doboru
wykonywanych ćwiczeń w ramach lekcji wychowania
fizycznego, treningu sportowego i rekreacji ruchowej.
W szkole kształtujemy wszystkie cechy motoryczne, co w
końcowym efekcie zapewnia ćwiczącym rozwój ogólnej
sprawności fizycznej podczas zajęć wychowania fizycznego
i pozalekcyjnych. Zajęcia pozalekcyjne prowadzone są w
następujących sekcjach sportowych: lekkoatletyki, tenisa
stołowego, piłki koszykowej, piłki ręcznej, piłki
Wychodząc naprzeciw nowym trendom w sporcie szkolnym
nauczyciele wychowania fizycznego podjęli decyzję o
utworzeniu uczniowskiego klubu sportowego, którego
podstawową cechą jest posiadanie osobowości prawnej.
Dnia 23.03.1996 r. Uczniowski Klub Sportowy "Ogólniak"
został wpisany do rejestru stowarzyszeń kultury
fizycznej Urzędu Wojewódzkiego w Zamościu. Funkcję
prezesa objął nauczyciel wychowania fizycznego Liceum
Ogólnokształcącego Zbigniew Krawczuk (pełni ją do chwili
obecnej) wspierany przez Antoniego Weremko i Annę Kusiak
również nauczycieli w-f,
UKS jest organizatorem wszystkich działań związanych ze
sportem na terenie szkoły. Prowadzony jest nabór do
sekcji piłki koszykowej dziewcząt i chłopców, piłki
siatkowej dziewcząt i tenisa stołowego.
A) Lekka atletyka.
Lekkoatletyka dyscyplina zwana przez wszystkich "królową
sportu" z racji bardzo dużej ilości konkurencji
wchodzących w jej skład, widowiskowość, a także, a może
nade wszystko z uwagi na ilość ludzi oglądających tę
imprezę na olimpiadach, mistrzostwach świata,
mistrzostwach kontynentu, a ostatnio organizowanych na
wysokim poziomie mityngach.
Dyscyplina ta jest popularna i dostępna dla ogromnej
rzeszy dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół
podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Lekkoatletyka jest dyscypliną indywidualną wymagającą od
sportowca wielu cech osobowościowych, które są niezbędne
do osiągnięcia sukcesów na miarę możliwości i oczekiwań
swoich nauczycieli i rodziców. Tak jak w wielu
dyscyplinach sportowych najważniejsze jest, aby trafie
na talent. Bez tego nie można liczyć na sukcesy na
wysokim poziomic. Talent musi być poparty ogromną,
systematyczną, zaplanowaną i kontrolowaną pracą na
treningach. Popularyzacja lekkiej atletyki wśród uczniów
naszej szkoły przebiega wielokierunkowo poprzez udział
wszystkich uczniów na zajęciach wychowania fizycznego
oraz poprzez organizację i udział młodzieży w zawodach
lekkoatletycznych. Ukształtowanie w młodym człowieku
trwałych nawyków uprawiania lekkoatletyki nie musi
kończyć się wraz z ukończeniem szkoły. Zdolna młodzież
może uprawiać wybraną dyscyplinę trenując w klubie
aportowym, natomiast mniej zdolni w formie rekreacyjnej.
Nawyk uprawiania lej dyscypliny przenoszony jest na
późniejsze lata w celu utrzymania właściwej sylwetki a
nade wszystko dobrego zdrowia.
B) Tenis stołowy.
Tenis stołowy uprawia czynnie tak ogromna liczba ludzi,
iż, jest on obok piłki nożnej najpopularniejszą
dyscypliną sportową na świecie. Zdecydowały o tym
niezaprzeczalne walory zdrowotne, brak ograniczeń wieku,
niedrogi sprzęt oraz ogólna dostępność do uprawiania tej
dyscypliny również na obszarach wiejskich.
Style gry i wykonanie poszczególnych elementów nie muszą
wyglądać i nie wyglądają identycznie u wszystkich
grających. Urok tenisa stołowego polega również na tym,
ze temperament gracza może znaleźć odbicie w technice
wykonywanych zagrań.
Tenis stołowy jest dyscypliną indywidualną i wicie
zależy od pracy nad utalentowanym adeptem tej
dyscypliny. Trening trzy do czterech razy w tygodniu po
kilka godzin, prowadzony na kilku stołach, uczy
systematyczności, zdyscyplinowania, koncentracji i siły
woli. Zdobyte umiejętności pozwalają młodzieży- na
udział w turniejach rangi rejonowej, wojewódzkiej a
nawet ogólnopolskiej. Ta dyscyplina sportu rodzi
indywidualistów, często ludzi przebojowych, odpornych
psychicznie, potrafiących radzić sobie w trudnych
sytuacjach.
Dyscyplina ta stalą sit; modą na spędzanie wolnego
czasu. Stół pingpongowy i mała celuloidowa piłeczka jest
dla niektórych zawodników wielką przygodą z tenisem
stołowym.
C) Gry sportowe.
Gry sportowe to dyscypliny sportu bardzo popularne i
chętnie uprawiane pracz wszystkich ze względu na typowy
charakter walki bezpośredniej, tzn. bezpośredniego
kontaktu- Możliwe do uprawiania w każdych warunkach i w
każdej S2kole, tam gdzie można urządzić boiska do: piłki
nożnej, koszykówki, siatkówki, ręcznej.
Widowiskowość zespołowych dyscyplin sportowych nie ulega
wątpliwości. Przyciągają one rzesze kibiców na stadiony,
hale sportowe, przed odbiorniki telewizyjne. Jest to
pewnego rodzaju sposób na życie, spędzenie wolnego
czasu, rozwijanie swoich zainteresowań.
Dzięki tym walorom, dyscypliny zespołowe mają najwięcej
chętnych do ich uprawiania. Gry zespołowe zajmują
znaczną cześć zajęć w wychowaniu fizycznym. Są lubiane
przez młodzież a ponadto bardzo dobrze rozwijają, cechy
psychomotoryczne, koordynujące i wychowawcze poprzez,
współdziałanie w grupie. W szkole działają sekcje piłki
koszykowej i siatkowej.
Specyficzną cechą zespołowych dyscyplin sportowych jest
to, ze na sukces pracują wszyscy zawodnicy, nauczyciel a
także rodzice. Nie może być tak, że któreś z tych ogniw
nie podporządkowuje się wspólnym działaniom. Hanko
istotna jest również współpraca wszystkich na boisku
szkolnym. Każdemu zawodnikowi - uczniowi musi zależeć na
rym szczególnie. Może zdarzyć się tak, że któryś(aś) ma
słabszy dzień, komuś nie idzie tak jak wymaga tego
taktyka gry. Wszyscy inni powinni pracować za tego
"słabszego", aby osiągnąć sukces. Jeśli tak jest w
istocie, to można to osiągnąć nawet w "osłabieniu".
W naszej szkole dążymy do tego, aby w tych dyscyplinach
była zdrowa rywalizacja, by osiąganie sukcesów
sportowych nie było celem nadrzędnym, ale również drogą
do osiągania sukcesów wychowawczych, które w obecnym
czasie stanowią jednym / najważniejszych celów pracy tak
szkoły jak i klubów sportowych.
Powrót |